Zeven zuilen

Zeven zuilen

De woensdag en de donderdag zijn zwanger
van literatuur en boodschappen van banken.

En op vrijdag en zaterdag
eten we mager.

De zondag en de maandag zijn
geurig als toiletzeep, maar basisch.

Op dinsdagavond echter zitten we
in het volmaakte midden.
Glimlachend. De NRC

kraakt in je handen.

In de pauze van de voorstelling

De Plaza-bioscoop, Nieuwegein

Op het dakterras van de bioscoop,
met bier en koffie, is de avond koel
en winderig. Ze kijken
broeierig en in zichzelf gekeerd

over het uitgestorven winkelcentrum.
Hij pakt zijn bier op. “God,” zegt hij, “is een
onberekenbaar, verschrikkelijk wezen.”
Ze glimlacht om de pathetiek. Ze scheurt

een gouden zakje poedermelk open
en strooit de inhoud in haar koffie die
dadelijk beige kleurt. “Ik weet het niet,”
antwoordt ze vriendelijk. “Maar laat me raden…”

De zon gaat onder op de balustrade.

Een waarlijk francofiele melodie

Mark Erkens speelt op BRT2 het pianoconcert in s van John Ireland

In zijn pafferige, bijna Vlaamse trekken
is de musicus nauwelijks te herkennen,

maar het orkest achter hem geeft geen krimp
zolang zijn vingers hun werk verzetten.

De klanken uit zijn slanke piano
schieten als kleine vissen door elkaar
en de waldhoorn antwoordt gehoorzaam.

De dirigent, met het gezicht van een
negentiende-eeuwse schoolfrik, speelt
het spel zonder een spoor van spotzucht mee.

En als bij toeval vormt zich zo
een ongelofelijke, een smachtende,
een waarlijk francofiele melodie.

Historische grond

Bij een historische kaart van Jutfaas

We zijn ballonvaarders. We varen
in een ballon over het verleden.
Onder de kaart van nu liggen de kaarten
van 1676 en eerder.

Iedere plek heeft ook een andere naam.
Overal wandelden mannen en vrouwen
en speelden ernstige kinderen.
Onder ieder huis liggen verborgen
grondvesten van oudere huizen.

Diep, tot op grote diepte,
tot waar, diep onder het grondwater

de resten liggen
van prehistorische schaaldieren en
van ondenkbare vissen.

Een herenboerderij in de lente

Alles perfect
op orde. De gevel staat

al sinds 1780
pront in het zonlicht.
Het koper gepoetst.

De schapen zijn dartel. Ze grazen
vlak voor de voordeur, daar
is het gras malser.

Schijngevechten

2018 - Vliegtuigstrepen boven Bolsward

Zo wild als jonge katten zijn ze, deze
straaljagers. Nu zetten ze weer een kruis
aan de hemel en even later zitten
ze op een hoek, achter een huis, te klooien.

Als jonge katten, dacht ik, al die krassen
door de zonsondergang zijn van de klauwen
van straaljagers, zijn van F-16’s die
nog niet aan luchtgevechten boven

het Midden-Oosten hebben deelgenomen
maar des te gretiger tevoorschijn komen:
ze hebben voor ze gaan veel tijd te doden.

Deze vroege lente


Onbesuisder dan ooit
waagt zich de buurvrouw
op het achterplaatsje.

De bladeren van de
platanen dwarrelen
als grote boze vlinders.
De echtgenoot loopt nors
van en naar zijn auto.

De tuinstoel kijkt
gemelijk toe terwijl ze haar
lieflijke oksels lucht, zelf houdt
hij zijn armleuningen stijf op slot.

Onbesuisder dan ooit
gooit ze haar haren los en laat
ze haar lach rinkelen.

De bloemen staan
te zweten voor de ramen.
Nog zo kwetsbaar
is deze vroege lente,

zo waterkoud. De wolken
zwalken kleumend langs
de zon. De bomen
peinzen er niet over
om al te ontbotten.

Een pfd is op te vragen bij Jos Houtsma


___________

Meer poëzie op het gedichtenblog.


Ook als blog beschikbaar memoires uit een andere wereld:  Een bijdrage aan de strijd en TerrorismebestrijdingEn een vertaling van het aangrijpende De dame van de camelia's van Alexandre Dumas fils.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Galathea

Goethe

Is dat de weg?

Je minnaar is van papier

Fontana

Goedemorgen, hekje

Schimmelpenninck

In dit nieuwe jaar

Causeries Goethesques