Mr. Potato Head

 

Mr. Potato Head II



Nu zelfs Mr. Potato Head, lees ik,
genderneutraal wordt, kan ik ook mezelf
wel toegeven: ja, in de wind, de zon
van deze late winterdag, ben ik,
 
ondanks een nieuwe bril en koude wangen,
en aangeboren eisen, en verlangen,
en slechtverholen drang te domineren
in niet al te genderneutrale taal,
 
diep in de diepte van mijn diepste wezen
genderneutraler dan genderneutraal. 

Wisselgeld

Genderneutraal rook ik een sigaret
bij de schoonouders voor de achterdeur
waar iedereen me ziet, zodat ik niet
 
word aangezien  voor stiekem. Stiekem voel
ik in mijn zak of ik nog wisselgeld
heb. Antwoord: ja. Ik heb nog wisselgeld.
 
Ik heb nog wisselgeld. Een heleboel. 

Politiek correct

Had ik nog wisselgeld? Ja. Ik bedoel:
waarschijnlijk wel. Een beetje. Niettemin,
stel er maar niet te veel vertrouwen in.
 
Ik leef hoofdzakelijk op het gevoel.
Ik lijk misschien oprecht, maar ben bevlekt

met zware doses politiek correct. 

Potato Head III


Potato Head, soms politiek correct
maar soms ook niet. Als hij een meisje ziet
met botoxlippen wordt hij blind van nijd.
Of niet. Of soms. Je bent je noorden kwijt.  

Dus ’s morgens een petitie tegen het
gebruik van proefdieren voor lippenglos.
En 's middags met de wolven in het bos.
Ja goed. Maar ’s avond alle teugels los.
 
’s  Avonds alle principes overboord.
Dan wordt elk spoor van onschuld uitgemoord!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Galathea

Goethe

Is dat de weg?

Je minnaar is van papier

Fontana

Goedemorgen, hekje

Schimmelpenninck

In dit nieuwe jaar

Causeries Goethesques