Rolling Stones

Als experiment op dit account: 12 liedteksten van de Rolling Stones, nog steeds The Greatest Band on Earth! Ik ken maar weinig zingbare vertalingen van hun liedjes. Terwijl de muziek, hoe opwindend ook, zijn betovering pas krijgt als ze wordt aangestoken door de woorden.
De teksten van de Stones doen niet onder voor die van de Beatles. De jaren zestig en zeventig komen stampend en schuimbekkend tot leven, maar Jagger en Richards schrikken er ook niet voor terug om door de Doors of Perception te gaan.

Gimme shelter


Ooh, een storm steekt op en
mijn leven loopt gevaar!
O, laat me ergens schuilen
Of ik ga er aan!
 
Dood, jongens,
hier maar een schot vandaan,
hier maar een schot vandaan.
Dood, jongens,
hier maar een schot vandaan,
hier maar een schot vandaan.
 
O, ik zie de vlammen laaien,
van heel ver weg tot hier,
over de hete kolen
als een dolle stier!
 
Dood, jongens,
hier maar een schot vandaan,
hier maar een schot vandaan.
Dood, jongens,
hier maar een schot vandaan,
hier maar een schot vandaan.
 
Moord, doodslag,
hier maar een schot vandaan,
hier maar een schot vandaan.
Moord, doodslag,
hier maar een schot vandaan,
hier maar een schot vandaan.
Moord,  doodslag,
hier maar een schot vandaan,
hier maar een schot vandaan.
 
Mmmm, een overstroming!
Mijn leven loopt gevaar.
O, laat me ergens schuilen,
of ja, ik ga er aan.
 
Dood, jongens,
hier maar een schot vandaan,
hier maar een schot vandaan.
Dood, jongens,
hier maar een schot vandaan,
hier maar een schot vandaan.
 
Vuur, meisje,
hier maar een kus vandaan,
hier maar een kus vandaan.
vuur, meisje,
hier maar een kus vandaan,
hier maar een kus vandaan,
kus vandaan, kus vandaan.

Paint it black

Ik zie een rode deur, maar ik zeg verf hem zwart,
ik wil niets meer zien van kleur, want ik wil alles zwart.
 
De meisjes lopen langs, met zomerjurkjes aan,
maar ik zie alles zwart en kijk ze niet meer aan.
 
Auto’s rijden voorbij, ze zijn allemaal pikzwart.
Mijn bloemen en mijn lief verdwenen uit mijn hart.
 
De mensen kijken weg, ze willen me niet zien,
als kleine baby’s, negen keer van tien.
 
En kijk ik in mijn hart, dan zie ik, het is zwart.
Mijn deur is rood van kleur maar ik wil alles zwart.
 
Misschien ben ik kapot, want het is nogal hard
om aan te moeten zien hoe heel de wereld zwart.
 
Nooit zal mijn zee van groen terugkeren tot diepblauw
Hoe kon ik raden dat het zo zou gaan met jou!
 
Als ik maar hard genoeg tegen de zon in kijk,
dan lacht ze me weer toe, de koningin te rijk.
 
Ik zie een rode deur, maar ik zeg verf hem zwart,
ik wil niets meer van kleur want ik wil alles zwart.
 
De meisjes lopen langs met zomerjurkjes aan,
maar ik zie alles zwart en ik kijk ze niet aan.
 
Ik zeg van je gezicht, ik zeg je verf het zwart,
zwart als de nacht, koolzwart,
Ik wil de zon zien uit de lucht geverfd
Ik zeg je verf hem, verf hem, verf hem, verf hem zwart.
Yeah!

Jumpin’Jack Flash

https://www.youtube.com/watch?v=XCMrXC8D05Q

Ik dook op midden in een oceaan

en ik krijste waar komt al dat nat vandaan.
Maar oké, oké, want het is een cadeau.
Maar oké, ik ben Jopie Jankt Zo.
Een cadeau!
 
Groeide op bij een kale, bebaarde heks,
ging naar school met een rugzak vol seks.
Maar oké, oké, want het is een cadeau.
Maar oké, ik ben Jopie Jankt Zo.
Een cadeau!
 
Ik  verzoop, spoelde aan, en dacht: hallo!
ik viel me te voet en zag overal bloed,
ik griezelde van ieder kruimeltje brood,
ja, ja, ja,
werd gekroond met een spijker dwars door mijn hoofd.
Maar oké, oké, want het is een cadeau.
Maar oké, ik ben Jopie Jankt Zo.
Een cadeau!
 
Ik ben Jopie Jankt Zo, een cadeau.
Ik ben Jopie Jankt Zo, een cadeau.
Ik ben Jopie Jankt Zo, een cadeau.
Ik ben Jopie Jankt Zo, een cadeau.

Jopie Jankt Zo.

Street Fighting Man

https://www.youtube.com/watch?v=BUt0dZXPFoU

Overal lawaai, geschreeuw,
geramp, gestamp, gedraaf, joh!
Het zomert hier en het is de tijd
voor vechten in de straat, joh
Maar ik, sukkel mag alleen
maar in een rockband staan,
want die looie Londen stad
kan een straatvechtersbaas niet aan.
Nee!
 
He, weg met het paleis,
tijd voor een revolutie!
In compromissen hebben we
nu even geen fiducie.
Maar ik, sukkel mag alleen
maar in een rockband staan,
want die looie Londen stad
kan een straatvechtersbaas niet aan.
Nee!
 
He, beroerdigheid en ik zijn vrienden.
Ik schreeuw en blaas. De koning dood,
en schijt aan zijn bedienden.
Maar ik, sukkel mag alleen
maar in een rockband staan,
want die looie Londen stad
kan een straatvechtersbaas niet aan .
Nee!
 
He, beroerdigheid en ik zijn vrienden.
Ik schreeuw en blaas. De koning dood,
en schijt aan zijn bedienden.
Maar ik, sukkel mag alleen
maar in een rockband staan,
want die looie Londen stad
kan een straatvechtersbaas niet aan.
Nee!

2000 light years from home

https://www.youtube.com/watch?v=nRc0yaMW7Mw

Zon draait rond in een celmembraan en
we blazen weg met een knal van tranen,
op weg naar vurige oceanen.

 Alles zo verlaten
op 'n honderd lichtjaar van huis.
 
Rode woestijnen vriezen zwart,
energie laait in je hart.
 
Alles zo verlaten
op zeshonderd lichtjaar van huis.
 
Alles zo verlaten
op 'n duizend lichtjaar van huis.
Alles zo verlaten
op 'n duizend lichtjaar van huis.
 
Bell vlucht veertien, uw baan is vrij,
naar Aldebaran op reis,
veilig aan land in de groene woestijn.
 
Alles zo verlaten
op tweeduizend lichtjaar van huis.
Alles zo verlaten  
op tweeduizend lichtjaar van huis.

2000 man

https://www.youtube.com/watch?v=4DLKoOs3IpU

Kijk, mijn naam is een nummer,
een pasje van de bank
en ik kweek te gekke bloemen
op mijn kleine vensterbank.
 
Want ik ben ja een tweeduizend man
en mijn kids, ze snappen er echt  niet veel van.
 
Kijk, mijn vrouw respecteert me,
maar het is wel een secreet
en als liefste vriendin
staat een computer gereed.
 
Want ik ben ja een tweeduizend man
en mijn kids, ze snappen er echt  niet veel van.
 
O pap, de planeet is je pronkstuk,
o mamma, zo trots op je zoon,
o pap, de planeet is je pronkstuk,
o mamma, zo trots op je zoon.

En pap, ben je niet minder goochem,
dan je in je tienertijd was?
of vind je je lelijk gebroken
als je terugkijkt op wat is gedaan -
alles is naar de maan
 
O pap, de planeet is je pronkstuk,
o mamma, zo trots op je zoon,
o pap, de planeet is je pronkstuk,
o mamma, zo trots op je zoon.

O pap, de planeet is je pronkstuk,
o mamma, zo trots op je zoon,
o pap, de planeet is je pronkstuk,
o mamma, zo trots op je zoon.
 
Maar je weet wel, de tweeduizend man,
en je kids, ja die moeten er echt niet veel van… 

(1967)

 She's like a rainbow

Ze komt in regenbogen klaar,
ze kamt haar haar,
in alle kleuren!
Ze komt in kleuren door elkaar,
hier en daar.
Ze komt in kleuren.
 
Ze komt in regenbogen klaar,
ze kamt haar haar,
in alle kleuren!
Ze komt in kleuren door elkaar,
hier en daar.
Ze komt in kleuren..
 
Zie je hoe ze loopt in  blauw?
Heel de hemel voor die vrouw!
En haar gezicht is als een zeil,
vlekje wit, zo stoer en steil!
Zag je ooit een dame mooier!
 
Ze komt in regenbogen klaar,
ze kamt haar haar,
in alle kleuren!
Ze komt in kleuren door elkaar,
hier en daar.
Ze komt in kleuren.
 
Zie je hoe ze loopt in goud,
als een koningin zo stout,
haar kleuren over heel de straat,
als de zon die ondergaat.
Zag je ooit een dame mooier!
 
Ze komt in regenbogen klaar,
ze kamt haar haar,
in alle kleuren!
Ze komt in kleuren door elkaar,
hier en daar.
Ze komt in kleuren.
 
In alle kleuren!
Ze komt kleuren door elkaar,
hier en daar.
Ze komt in kleuren. 

Love in vain

Ik liep achter haar naar de trein toe
met een koffer in mijn hand.
Ja, ik liep achter haar aan naar de trein toe
met een koffer in mijn hand.
Ow, hard gelag, zo’n hard gelag
als al je liefde is verknald!
 
Toen de trein kwam binnen rijden,
ik keek het meisje aan.
Ja, toen de trein kwam binnen rijden
en ik keek het meisje aan.
Ow, ik was zo naar, zo eenzaam,
en alle liefde was gedaan.
 
Toen trein begon te rijden,
werden er twee lichten klein.
Ja, toen de trein weer begon te rijden,
werden er twee achterlichten klein.
Ja, en het blauwe was mijn baby
en het rode was van mij.
 
Al mijn liefde is verknald,
al mijn liefde is verknald.

Liedtekst van Robert Johnson, 1937

Honky Tonk Women

Ik trof een zatte cafépoes in Memphis,
ze wilde wel een nummer met me doen.
Ze moest me met geweld de trap op slepen,
want ik zuip je blijkbaar niet uit mijn fatsoen.
 
Het zijn die honkytonk meiden,
geven, geven, geven je honkytonk blues.
 
Ik neukte een los vrouwtje uit New York City,
Dat draaide uit op een hoop vaag gestamp.
Toen ging ik kopje onder in haar rozen.
Daar ging mijn neus, en daar ging mijn verstand!
 
Het zijn die honkytonk meiden,
geven, geven, geven je honkytonk blues.
Het zijn die honkytonk meiden,
geven, geven, geven je honkytonk blues.

Het zijn die honkytonk meiden,
geven, geven, geven je honkytonk blues.

Ruby Tuesday

Zij wou niet laten weten wie ze was
Gisteren telt niet, gisteren is pas.
Als het zonlicht lacht,
in de diepste nacht,
vroeg of laat, 
ze komt en gaat.
 
Dat was Ruby dinsdag,
wie kon zeggen hoe je heet.
Elke dag een nieuwe winstdag,
maar ik mis, mis je...
 
Vraag maar niet waarom is zij zo vrij,
want dan zegt ze, ja, dat moet zo zijn.
Niemand zet haar vast
waar ze niet goed past,
waar ze niet iets 
in stukken fietst.
 
Dat was Ruby dinsdag,
wie kon zeggen hoe je heet.
Elke dag een nieuwe winstdag,
maar ik mis, ik mis je…
 
Zeur nou even niet, is wat ze zei,
grijp je droom of hij is al voorbij,
je gaat langzaam dood,
grijp je droom of kijk,
alles wordt zwart, 
leven is hard!
 
Dat was Ruby dinsdag,
wie kon zeggen hoe je heet.
Elke dag een nieuwe winstdag,
maar ik mis, ik mis je…
 
Dat was Ruby dinsdag,
wie kon zeggen hoe je heet.
Elke dag een nieuwe winstdag,
maar ik mis, ik mis je… 

You can’t always get what you want

Ik zag haar bij de vernissage
Met een glas wijn in haar hand
Ze wachtte op haar entourage,
Met haar voet op haar one-night stand.
 
Nee, je krijgt niet altijd wat je wilt
Je krijgt niet altijd wat je wilt
Je krijgt niet altijd wat je wilt
Maar kijk maar, dan ontdek je soms
dat je krijgt wat je mist.
 
Ik zag haar bij de vernissage
Met een glas wijn in haar hand
Ze wachtte op haar entourage,
Met haar voet op haar one night stand.
 
Nee, je krijgt niet altijd wat je wilt
Je krijgt niet altijd wat je wilt
Je krijgt niet altijd wat je wilt
Maar kijk maar, dan ontdek je soms, echt,
dat je krijgt wat je mist.
 
En ik ging naar de demonstratie
Want ik had zin in wat gebler!
En ik zong: geef maar lucht aan je frustratie
Of er knalt een stop uit van vijftig ampère.
 
Je krijgt niet altijd wat je wilt,
je krijgt niet altijd wat je wilt,
je krijgt niet altijd wat je wilt,
Maar kijk maar, dan ontdek je soms, echt wel,
dat je krijgt wat je mist.
 
Ik ging naar de drugstore in Chelsea
met jouw recept voor een spuit,
en ik stond in de rij met heer Jimmy
en man, man, wat zag hij er uit!
 
En we zeiden, geef ons maar een soda.
Mijn lievelingssmaak, kersenrood
En daar zong ik mijn liedje voor Jimmy,
ja, en hij zei mij één woord, dat was ‘dood’.
 
En ik zei hem:
Je krijgt niet altijd wat je wilt
Je krijgt niet altijd wat je wilt
Je krijgt niet altijd wat je wilt
Maar kijk maar, dan ontdek je soms, echt,
dat je krijgt wat je mist. 
Je krijgt wat je mist, o ja, baby.

Ik zag haar bij de vernissage.
In haar glas iemand onder het bloed.
Ze wachtte op haar entourage,
en ik wist door haar bloedige voet:
 
Je krijgt niet altijd wat je wilt,
je krijgt niet altijd wat je wilt,
je krijgt niet altijd wat je wilt,
Maar kijk maar, dan ontdek je soms, echt wel,  
dat je krijgt wat je mist.
 
Je krijgt niet altijd wat je wilt,
je krijgt niet altijd wat je wilt,
je krijgt niet altijd wat je wilt,
Maar kijk maar, dan ontdek je soms, echt wel,
dat je krijgt wat je mist.

Sympathy for the devil

https://www.youtube.com/watch?v=f47TZePukuQ

Mag ik mij even voorstellen, een man
met geld en goede smaak.
Ik loop hier al rond, zo lang, zo lang!
Zoveel zielen verleid tot kwaad!
 
Ik liep hier al rond toen Jezus C.
zijn momentje van zwakte had
en ik regelde dat Pilatus, oké? 
zijn handen in onschuld wast.
 
Hee, hoe gaat het!
Ik heet - ja dat is mijn naam.
Maar wat je niet goed snapt
dat is wat ik heb gedaan.
 
Ik hing rond in St. Petersburg
toen het tijd was voor iets nieuws.
De tsaar en zijn kliek die gingen eraan
Anastasia krijste voor niets.
 
Ik reed een tank.
Generaal, jazeker! Bedankt!
Toen de blitzkrieg blitzte
en in de lijkenstank.
 
Hee, hoe gaat het!
Ik heet - ja dat is mijn naam.
Maar wat je niet goed snapt
dat is wat ik heb gedaan.
 
Ik was dolblij
toen je met je koninkrijk
vocht meer dan honderd jaar
voor je religieus gelijk.
 
Ik schreeuwde: Ruk!
Wie maakte de Kennedy’s stuk?
Maar uiteindelijk
waren het jij en ik.
 
Mag ik mij even voorstellen, een man
met geld en goede smaak.
En ik lokte de zangers in de val,
ze zijn nooit in Bombay geraakt.
 
Hee, hoe gaat het!
Ik heet - ja dat is mijn naam.
Maar wat je niet goed snapt
dat is wat ik heb gedaan. O ja. Kom hier, baby.
 
Hee, hoe gaat het!
Ik heet - ja dat is mijn naam.
Maar wat je dizzy maakt
dat is net wat ik heb gedaan.
 
Net als: alle smerissen boeven,
alle heiligen kwaad.
Net als: kop is staart.
Noem me maar Lucifer,
want dat ben ik echt wel waard.
 
Dus als je me mocht treffen,
wees dan wel beleefd,
wees dan vriendelijk, kijk me aan,
bescheiden, met goede manieren,
of je ziel die gaat er aan.
 
Hee, hoe gaat het!
Ik heet - ja dat is mijn naam.
Maar wat je niet goed snapt
dat is wat ik heb gedaan. Ja echt, kom hier.
 
Oehoe, o ja, kom hier!
O ja!
Aaah, ja.
 
Zeg maar baby, wat is mijn naam?
Zeg maar schatje, raad je mijn naam?
Zeg maar baby, wat is mijn naam?
Ik zeg het je, ja kijk me aan.
Wat is mijn naam?
Zeg maar baby, wat is mijn naam?
Zeg maar schatje, wat is mijn naam? 

Bruin suiker

https://www.youtube.com/watch?v=Fmfi3UbDPnQ

Goudkust slavenhaler, geld verdiend
op de slavenmarkt in New Orleans.
Oude slavendrijver, hij houdt de wacht,
hij gaat die wijven lensslaan om middernacht.

Bruin suiker,
hoezo smaak je zo goed?
Bruin suiker,
Als jongemeisjeszoet.

Drums klinken, kil Engels bloed wordt heet,
mevrouw, baas in huis,
weet niet meer wat ze weet.
Huis boy weet wat hij doet, hij lacht,
moet je hem horen gaan om middernacht

Bruin suiker,
hoezo smaak je zo goed?
Bruin suiker,
als jongemeisjeszoet.

Oh, kom op, bruine suiker
hoezo smaak je zo zoet,
ik voel me bruine suiker, oh,
als zwartemeisjeszoet.

Ik wed jouw mamma was een lekker wijf
en al haar vriendjes die stonden stijf.
Ik ben haar vriendje niet maar ach,
moet je me horen gaan om middernacht!

Bruin suiker,
hoezo smaak je zo goed?
Bruin suiker,
als jongemeisjezoet.

Bruin suiker,
erin, erin!
Hoezo smaak je zo goed?
Oh, bruin suiker,
als jongemeisjezoet.

Bruin suiker,
erin, erin.
Hoezo smaak je zo goed?
Oh, bruin suiker,
erin, erin.

In vuur en vlam, in vuur en vlam.
Oh bruin suiker!
Erin, erin!
Hoezo smaak je zo goed?
Oh, bruin suiker,
erin, erin.

19th Nervous Breakdown

https://www.youtube.com/watch?v=DEseb6-hssc

Jij bent het typ waar je op stuit
op plaatsen die een echte straf
zijn, kwekkend, veel te luid
en boven alles uit,
ren je de trappen op en af.

Ik denk, die heeft te veel gezien
in veel te weinig tijd.
Je houd je in
maar de tranen die
springen je ogen uit.

Ja hou maar op! Laat maar zien!
Ja daar ga, ja daar ga, ja daar ga, ja daar ga,
daar ga je, zenuwstuip nummer achttien!

Je werd misschien als kind
wat al te zeer bemind,
altijd vertroeteld, stank voor dank,
een verwend secreet,
speelgoed bij de vleet,
maar ‘s nachts een boel gejank.
Je waardeloze moeder heeft
daar een miljoenenschuld
en je pa heeft zijn gegevens bij
het kruisje ingevuld.

Ja hou maar op! Laat maar zien!
Ja daar ga, ja daar ga, ja daar ga, ja daar ga,
daar ga je, zenuwstuip nummer achttien!

Alles valt op zijn plek,
die meid is knettergek,
en wat ik ook doe, er is niets dat werkt
het maakt alles alleen erger erg, o nee!

Je zat nog op school,
toen kwam die mongool,
die maalde je fijn,
en na die klap
deed je geen stap
meer om aardig te zijn.
De eerste keer met jou
dacht ik, ik red die vrouw
maar al gauw zag ik in
dat ik er zelf aan ging.

Ja hou maar op! Laat maar zien!
Ja daar ga, ja daar ga, ja daar ga, ja daar ga,
daar ga je, zenuwstuip nummer achttien!

Alles valt op zijn plek,
die meid is knettergek,
en wat ik ook doe, er is niets dat werkt
het maakt alles alleen maar erger erg, o nee!

Je werd misschien als kind
wat al te zeer bemind,
altijd vertroeteld, stank voor dank,
een verwend secreet,
speelgoed bij de vleet,
maar ‘s nachts een boel gejank.
Je waardeloze moeder heeft
daar een miljoenenschuld
en je pa heeft zijn gegevens bij
het kruisje ingevuld.

Ja hou maar op! Laat maar zien!
Ja daar ga,
daar ga je, zenuwstuip nummer achttien!
daar ga je, zenuwstuip nummer achttien!
daar ga je, zenuwstuip nummer achttien!
daar ga je, zenuwstuip nummer achttien!
daar ga je, zenuwstuip nummer achttien!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Galathea

Rimbaud

Is dat de weg?

Actueel