Tevreden

Stèle van Eannatum 

Hier begint de geschiedenis.
Woensdagmiddag:
ik sta in mijn wagen,
mijn baard
in de wind.

Donderdag:
mijn vijand, ellendige
booswicht, wringt zich
in duizend bochten, maar geen
kans op ontsnapping.

Vrijdag: mijn rechterhand
- wonder van evolutie -
hanteert een strijdknots,
mijn linker-

hand wurgt
een vogel: de spreeuw
van de ochtend.

(Sumerisch monument uit de 25e eeuw voor Christus, nu in het Louvre.)

Tevreden

Koning Assurbanipal doodt een leeuw 

De koning, hij richt
zich op, hij lacht tevreden.
“Kom maar,” zegt hij.
 
Zijn linkerhand
grijpt de leeuw in de manen,
zijn rechter drijft hem
een zwaard in de borst.
Door het hart.
 
Vóór de leeuw beseft
hoe hij is bedrogen,
is hij dood. De koning,
hij wist het altijd al,
hij lacht tevreden. 

(Reliëf British Museum) 

De nacht

Poortleeuw, Neo-Hittitisch, ca 800 v.chr.Istanboel

De nacht is een leeuw
met geschubde manen,
een standbeeld van zwart basalt.
 
De nacht is een leeuw
die je vasthoudt in zachte kaken.
Je kermt van genot.
 
Een star gewicht
tussen de sterren,

bezaaid met inscripties,
een asymmetrische leeuw. 

________________________________ 

Een pdf is op te vragen bij Jos Houtsma

Meer poëzie op het gedichtenblogLees ook de lofzang op Nederland: Zwanen van Nederland .

Ook als blog beschikbaar memoires uit een andere wereld:  Een bijdrage aan de strijd en TerrorismebestrijdingEn een vertaling van het aangrijpende De dame van de camelia's van Alexandre Dumas fils.


Jos Houtsma op DBNL


De stem en de pen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Galathea

Goethe

Is dat de weg?

Je minnaar is van papier

Fontana

Goedemorgen, hekje

Schimmelpenninck

In dit nieuwe jaar

Causeries Goethesques