Als krakend cellofaan



In de hoofdrol

Ellen Vogel: flashback

Hij steekt zijn armen uit, de
notoire homoseksueel met zijn
gevaarlijke lachje,
en de zaal applaudisseert.

En impulsief
trekt ze haar linkerbeen
op, o zo meisjesachtig, en
stopt ze hem haar wang en
haar borsten toe.

Als een doos chocolaatjes. Voilà.
De avond is zo veilig en
zo feestelijk
als krakend cellofaan.

Jan Mulder staat in een pissteegje

Bij Barend en Van Dorp: flashback

Daar staat de grote leeuw
onhandig te lachen, met
de handen in de zak
te wachten.

Poeslief is hij
en meestal mild,
vooral wanneer er meisjes bij zijn.

Ook nogal lui,
hij schikt zich wel en
hij houdt wel van een grapje. Maar

soms schudt hij met
zijn manen en
verschijnt er in zijn ogen een
moorddadig licht.

Geheel volgens contract
natuurlijk: Jan
doet mee, maar is
tot niets verplicht.

Wolkers

flashback

De leeuw is oud geworden en herinnert zich
plotseling dat hij een slang is: zoet-
gevooisd lispelt hij over zomer
en winter in de tuin, en over kennis

van goed en kwaad. De bomen rekken 
zich uit en vegen met hun bezems 

over de hemel. Hangt daar nog, vergeten
bij de pluk, niet te bereiken,
glanzend in intimiteit
van karmozijn en brons, een appel,
een laatste appel?

Cf. Sappho, fragment 105a

Zwaan

Come back van de zwaan

Het is geen tijd om al naar bed te gaan.
Pauw heeft zijn haar gewassen en hij kijkt
een voor een alle camera’s aan.

Zo blozend, zo vervuld
van goede voornemens,
zo wakker als een pasgeboren zwaan.

Gans

Come back 

Het is geen tijd om al naar bed te gaan.
Pauw heeft zijn haar gewassen en hij kijkt
een voor een alle camera’s aan.
Hij voelt zich heel wat mans.

Zo blozend, zo vervuld
van goede voornemens,
zo wakker als een pasgeboren 
gans.

Pursuit of happiness

Het aanbidden van goden,
zegt Epicurus,
is tijdverspilling. Geluk
is het doel van het leven.
De dood is het einde.

Geluk? Het doel van het leven?
Ach, wat maakt het uit!
Jeroen Pauw bloost,
Mona Lisa kijkt vreemd
en George Breitner 
was scheel.

Valutahandelaar

Niet alleen de bitcoin
was volatiel, ook zijn hart
was die ochtend

zo springerig als
adem in
een ijskoude achtbaan.

Zijn hand
opdringerig
achter zijn broekriem.

Trip

Ergens halverwege het journaal
keek Rob Trip even zo scheef,
zo uitgekookt, dat hij deed denken

aan een personage op een fresco:  
een van de leden van het gevolg
in de Capella dei Magi. Niet een

van de koningen zelf, en ook niet een
van de schitterend opgetutte
ijdeltuiten vooraan,

op de prachtige paarden, anders,
een gezicht, ergens op de derde rij,
de schilder zelf. Hij steekt

een vinger op, een hand. Bedoelt:
zelf gemaakt! zelf gevoeld!

Het beroemde fresco van Benozzo Gozzoli in Florence. Vaut le voyage! In dit Drostegedicht staat Rob Trip natuurlijk voor de dichter zelf.
________________________________

Een pdf is op te vragen bij Jos Houtsma

Meer poëzie op het gedichtenblog.

Ook als blog beschikbaar memoires uit een andere wereld:  Een bijdrage aan de strijd en TerrorismebestrijdingEn een vertaling van het aangrijpende De dame van de camelia's van Alexandre Dumas fils.

Jos Houtsma op DBNL



Reacties

Populaire posts van deze blog

Galathea

Goethe

Is dat de weg?

Je minnaar is van papier

Fontana

Goedemorgen, hekje

Schimmelpenninck

In dit nieuwe jaar

Causeries Goethesques